facebook twitter google

Zwiększaj koszty działalności gospodarczej

Czy zdajesz sobie sprawę, jak wiele możesz zyskać prowadząc własną firmę? Sprawdź, jak policzyć realny koszt zakupu oraz jak zwiększyć księgowe koszty działalności gospodarczej.
12
lip
2013
Artur Kraszewski

Nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak wiele możesz zyskać prowadząc własną firmę. Nie chodzi tu nawet o aspekt psychologiczny braku szefa, ale o całkiem wymierne wartości finansowe. Sam prowadzę własną firmę, dlatego w prostych słowach i bez księgowego bełkotu, postaram się wyjaśnić, co można wrzucić w koszty działalności gospodarczej, oraz w jaki sposób się te stawki oblicza.

Co można wrzucić w koszty firmy?

Prowadząc działalność gospodarczą mamy możliwość obniżenia sporej ilości zobowiązań względem fiskusa. Zakres powiększania kosztów jest dość szeroki. licz na siebieOczywiście, zawsze muszą to być wydatki bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością. Tej zasady warto się bacznie trzymać, tak, by zawsze potrafić udokumentować celowość konkretnego zakupu. Należy również pamiętać, że wydatek jest kosztem dopiero, gdy odzwierciedla go przychód, czyli muszą to być wydatki poniesione na uzyskanie przychodu dla firmy.

Podstawowe koszty, jakie warto rozważyć, to chociażby zakup samochodu służbowego oraz jego użytkowanie (nie tylko do dojazdów do klienta ale też do urzędów czy na pocztę), niezbędne sprzęty do prowadzenia działalności (np. komputer, oprogramowanie, skaner, drukarka, aparat fotograficzny itd.), opłaty telekomunikacyjne (telefon, Internet), marketing i promocję (materiały reklamowe, prowadzenie strony WWW), księgowość internetową, opłaty ZUS czy biuro rachunkowe. Możliwości jest bardzo dużo. Warto również pomyśleć o niestandardowych wydatkach, jak fachowa literatura, narzędzia czy część czynszu i opłat, gdy adres prowadzenia i wykonywania działalności jest jednocześnie miejscem zamieszkania.

Ile można zyskać?

Upraszczając, mając firmę i będąc płatnikiem VAT, przy zakupie np komputera o wartości 1000zł realnie ponosimy koszt 666zł. Oczywiście wartość ta jest zależna od obowiązujących stawek VAT (jedne produkty mają 8%, inne 23%, a jeszcze inne są zwolnione) oraz podatku dochodowego, który zależy od stawki podatkowej na której się znajdujemy. Dlaczego tak się dzieje?

Podstawowy wzór jest prosty: (Kwota zakupu – np.23% VAT) – np.18% podatku dochodowego = realny koszt.

Z czego wynikają to obliczenia?

Prowadząc własną firmę i będąc płatnikiem VAT, wystawiamy faktury powiększone o tą wartość. Naszym obowiązkiem jest odprowadzenie tej kwoty do Urzędu Skarbowego. Jeżeli natomiast zakupimy coś sami i wrzucimy w koszty prowadzenia działalności gospodarczej, kwotę podatku z tego zakupu odliczyć możemy od VAT-u należnego Urzędowi Skarbowemu.

Następnie ten wydatek wpisuje się w koszty działalności firmy, co obniża kwotę podatku dochodowego. Podatek ten, zgodnie z nazwą, płaci się od dochodu a nie przychodu, czyli już po odjęciu wydatków. Pamiętajmy, że istnieje opcja wyboru opodatkowania liniowego. Opłaci się to przy wyższych dochodach, omijając drugi próg podatkowy.

Jeżeli to wszystko jest zbyt skomplikowane, z pomocą przychodzą księgowości Internetowe które wyliczą wszystko za nas. Przetestowaliśmy kilka z takich rozwiązań i szczególnie polecić możemy iFirma.pl - głównie ze względu na niski koszt połączony z dużymi możliwościami i łatwą obsługą.

GD Star Rating
loading...
Ocena artykułu: 4.1/5 (Ilość ocen: 14)
oświadczenie