Recenzja systemu księgowego inFakt

Recenzja systemu księgowego inFakt

infakt-rabat

 

Postaram się zapoznać Państwa z moją perspektywą pracy z tym narzędziem. Pozwoli to łatwiej zrozumieć zaprezentowane opinie o inFakt. System ten wykorzystuję do prowadzenia księgowości jednoosobowej działalności gospodarczej. Średnio miesięcznie wystawiam ok. 5 faktur. Do kosztów wrzucam mniej więcej dwie faktury kosztowe. Do tego dochodzą rozliczenia w walutach z partnerami zagranicznymi, dowody wewnętrzne, oraz kilka umów o dzieło i współpracy. W chwili obecnej przeszedłem już na tak zwany pełny ZUS. Jestem również płatnikiem VAT.

Dlaczego księgowość online?

Przed założeniem konta w systemie robiłem rozpoznanie wśród biur screen z kawkąrachunkowych. Przeniesienie księgowości na zewnątrz ma wiele zalet. Przede wszystkim nie musimy martwić się o wszelkie rozliczenia i płatności. Wszystko to za nas robi biuro. My w zasadzie dostarczamy tylko faktury oraz płacimy comiesięczne składki. Kolejną zaletą jest to, że nie musimy posiadać specjalistycznej wiedzy, która jest potrzebna do jej prowadzenia. Na przykład, w przypadku kontroli Urzędu Skarbowego reprezentuje nas księgowa (choć to też zależy od umowy). Największym minusem jest oczywiście koszt takiej usługi.

Dlaczego inFakt, czyli moje opinie

Głównym powodem tego wyboru był koszt usługi, który jest ok. 3 razy mniejszy od standardowego biura rachunkowego. Postanowiłem więc zaryzykować, przybliżyć sobie nieco wiedzy z zakresu księgowości (w zasadzie na większość pytań można znaleźć odpowiedzi w internecie i założyć konto. Nieskromnie stwierdziłem, że przy moich wymaganiach i wiedzy, powinienem sobie poradzić. Dodatkowo, przy zakładaniu konta skorzystałem z 10% promocji dzięki poleceniu przez znajomego, więc koszt był jeszcze niższy. Jeśli ktoś chce uzyskać taki rabat, może kliknąć tutaj.

Jak to wygląda?

Interfejs systemu jest bardzo uproszczony. Jest to zarówno zaleta jak i wada. Dlaczego? O ile nie ma problemu z odnalezieniem odpowiedniej funkcjonalności, o tyle wydaje mi się, że przydał by się lepszy system podpowiedzi. Przy jakichkolwiek operacjach nie dostajemy prawie żadnych podpowiedzi, które pomogły by nam przejść cały proces. Może się to okazać dość istotne w przypadku trudniejszych spraw. Wtedy pozostaje nam jedynie uzyskać pomoc od działu wsparcia.

Fakturowanie

Faktury w systemie księgowym to podstawa, więc powinna być solidnie wykonana. Jak to wygląda na inFakt.pl? Jako, że w systemie mamy wyraźne działy na Przychody i Koszty, nie ma problemu z wystawianiem faktur jak i ich dodawaniem jako kosztów naszej działalności.

wystawianie faktury

Ekran wystawiania faktur w inFakt

Zarówno wystawianie jak i wprowadzanie faktur jest banalnie proste. Po prostu wypełniamy odpowiednie pola i to wszystko. Z ciekawostek ułatwiających korzystanie z tej funkcjonalności jest wyszukiwarka klientów po numerze NIP. Wystarczy więc, że znamy nr NIP klienta, a pozostałe dane do faktury zostaną automatycznie pobrane. Inną rzeczą, która jest dla mnie ważna to prawidłowe zaokrąglanie kwot przy przeliczeniach. Zazwyczaj mamy z tym do czynienia przy przeliczaniu walut. Wystarczy więc, że w pole kwota wkleimy wartość z czterema lub więcej liczbami po przecinku a system sam tą wartość zaokrągli do dwóch miejsc.

Oprócz zwykłych faktur możemy również wystawiać faktury Proforma, Marża, Zaliczkowe oraz Korygujące. Oprócz faktur możemy również wystawiać Dowody wewnętrzne.

Zarządzanie kosztami naszej działalności

Jeśli chodzi o obsługę kosztów firmy to mamy tutaj pełen wachlarz wyboru. Począwszy od zwykłych kosztów fakturowych lub dowodów wewnętrznych, kończąc na kosztach związanych z pojazdem (paliwo, leasing, koszty obsługi) lub opłatami za media. Wszystko to przystępnie wykonane, dzięki czemu nie musimy wnikać w szczegóły tego typu rozliczeń. System niemal wszystko wylicza za nas. Do wprowadzania kosztów wystarczy nam więc podstawowa wiedza uzupełniona informacjami znalezionymi w internecie. Tutaj trzeba uważać, przepisy dość często się zmieniają, więc trzeba zwracać uwagę na źródła wiedzy z których korzystamy. Na szczęście inFakt znów przychodzi nam z pomocą. Jest nią wsparcie merytoryczno-technicze realizowane przez dział obsługi klienta.

Gdy potrzebujemy pomocy

Z pomocy księgowych korzystałem kilkukrotnie. W przypadku pytań wysyłanych za pomocą formularza lub e-maila zazwyczaj odpowiedź otrzymywałem tego samego dnia, najpóźniej na drugi dzień. W pilnych przypadkach korzystałem z możliwości porozmawiania na czacie oraz kontaktowania się pod odpowiednim numerem telefonu. Tutaj należy nadmienić, że z pomocy można korzystać od 7:00 do 22:00 co ma dla mnie istotne znaczenie, gdyż większość rzeczy związanych z księgowością prowadzę zazwyczaj w godzinach wieczornych. Zawsze też otrzymywałem konkretne odpowiedzi na moje pytania. Raz się jednak zdarzyło, że musiałem poprosić o opinię Urząd Skarbowy, ale nawet tam miałem problem z udzieleniem jednoznacznej odpowiedzi.

Największa zaleta systemu

Według mojej opinii, największą zaletą księgowości online inFakt jest to, że wszystko liczy za nas. I co jest istotne, robi to dobrze. W ciągu tego czasu ani razu nie musiałem robić korekty. Można więc powiedzieć, że po tym czasie mam już do tego systemu zaufanie.

księgowość

Podsumowanie całej księgowości

Co znaczy, że wszystko liczy za nas? Otóż to, że nasza rola ogranicza się do wystawiania lub wprowadzania druków związanych z księgowością. Reszta, czyli liczenie podatku, składek ZUS, podatku VAT-7 oraz VAT-UE jest liczona automatycznie. Dostajemy więc na koniec okresu rozliczeniowego kwoty (wraz z danymi do przelewu i numerem konta), które trzeba uregulować. Dodatkowo zgodnie z wymogami, otrzymujemy również wypełniony rejestr sprzedaży i zakupów, oraz Księgę Przychodów i Rozchodów (KPiR).

Są też minusy

Pomimo wielu zalet systemu, znalazły się niestety również pewne niedogodności. Jedną z nich jest fakt, że po wystawieniu faktury należy ją wydrukować (pobrać do pliku PDF), aby została uwzględniona. Jeśli tego nie zrobimy to przy samym wystawieniu faktury jest ona tylko “szkicem”, który nie jest uwzględniony przy wyliczeniu podatku i VAT’u. Trochę czasu zajęło mi uwzględnienie tego faktu, ale na szczęście wystarczyło skorzystać z pomocy.

Kolejną rzeczą jest to, że za nic nie udaje mi się pobrać druków korzystając z mojego smartfona. Jest niby aplikacja na telefon, ale jest na tyle ograniczona, że nie posiada możliwości pobierania dokumentów a jedynie wgląd do księgowości oraz dodawania i edycji faktur i innych dokumentów związanych z księgowością.

Ostatnią rzeczą, którą chciałbym zmienić w systemie są druki ZUS. Pomimo pełnych informacji na temat składek, przydała by się możliwość drukowania wniosków ZUS-DRA, ZUS-ZWUA oraz ZUS-ZUA. Brak tej funkcjonalności znacznie odczułem podczas przejścia na “duży ZUS”, gdzie wszystkie wnioski musiałem wyliczać i wypełniać ręcznie.

System inFakt zmienia się jednak z dnia na dzień. Wszystkie zmiany w prawie są niemal natychmiastowo uwzględniane w systemie. Dochodzą również nowe możliwości (ostatnio dodano możliwość automatycznego rozliczania “kilometrówki”). W związku z tym wierzę, że powyższe niedogodności zostaną szybko wyeliminowane. Jest również taka możliwość, że w czasie czytania tego artykułu już ich nie ma.

Mam nadzieję, że moja opinia się Wam przydała. Zapraszam do komentowania artykułu i przedstawiania własnych spostrzeżeń. Rozumiem, że na rynku jest więcej tego typu rozwiązań, które mają podobne funkcjonalności. Ja się zdecydowałem na inFakt i póki co (pomimo kilku niedogodności) jestem zadowolony. Można powiedzieć, że ryzyko się opłaciło. Dla osób zainteresowanych jest możliwość założenia konta testowego na 30 dni.

Recenzja systemu księgowego inFakt
5 (100%) 1